Thursday, May 10, 2012

Nikah

sebut jer nikah 
mestila orang lelaki ramai yang takot..
nak tau sebab pe...
sebab selepas bernikah merekalah yang akan menaggung satu
tanggungjawab yang sangat besar..
jika mereka gagal maka mereka akan disoal
di akhirat kelak..
sebab tu bila nak bernikah 
orang lelaki terutamanya perlu bersedia dari segi mental dan fizikal

dan antara saat yang pling menakutkan bagi bakal suami ialah saat
melafazkan akad nikah..
macam² keadaan yang dapat kita lihat
ade yang terlalu gugup sehingga terpakse mngulang berkali²
hehehee...


lafaz akad nikah pula
kemungkinan tidak sama bagi setiap negeri..
tapi yang paling penting disebalik lafaz tersebut 
terdapat maksud tersirat yang perlu mereka katahui..


LAFAZ AKAD NIKAH:-
"Aku terima nikahnya sidia binti ayah sidia dengan mas kahwinnya RM ..."


ERTI TERSIRAT :-
"Aku tanggung dosa² si dia dari ibu bapanya. apa saja dosa yang dibuat, dari dedah aurat
hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi bapanya tanggung
dan aku tanggung semua dosa anak² aku. Kalau aku gagal, maka
aku fasik, dayus dan aku rela masuk neraka
dan malaikat Zabaniyah akan melibas aku hingga pecah badan aku"

adakah anda sanggup?? adakah anda bersedia??
anda sendiri fikirkan..


p/s: untuk bakal suami saya memang kene bace ni...
smoge anda bakal menjadi suami yang soleh dan betanggungjawab serta 
mampu menjaga saya dan anak²
pada masa akan datang.
(^_^)v



No comments:

Post a Comment